Elin

Vad jag har i mitt glas ska du skita i
Jag har gjort ett val. Och för mig är det inte dramatiskt över huvud taget, men det verkar det vara för många andra.
 
Från och med nyss dricker jag ingen alkohol alls, förrän efter Vasaloppet. Jag vill inte - av två anledningar: Dels vill jag ägna helgerna åt träning. Och festar jag en fredag inpå småtimmarna har jag sabbat hela lördagen. Minst. 
Sen vet jag av erfarenhet att jag lättare blir sjuk av sena kvällar med alkohol som leder till dålig sömn. Tre månader till Vasaloppet. Jag vill inte bli sjuk.
 
Nä, det skulle absolut inte göra någon skillnad mellan Sälen å Mora om jag tog ett glas vin en fredag. Men ett glas kan lätt bli fyra å då är jag inte pigg på lördag. Så jag tar bort det helt och hållet. Och det är ingen stor grej - frågan är: varför är det det för flera av er?
 
Frågan "varför dricker du inte?" Kan jag väl ta. Men reaktionen jag ofta fått på svaret "för att jag vill förbereda mig så bra det går till Vasaloppet" är ganska ofta rätt irriterande. Det kommer kommentarer om att jag är extrem, att det är flera månader till Vasaloppet, att det inte spelar nån roll om jag dricker lite. 
 
Alltså så här: jag är inte extrem. Att inte vilja dricka under tre månader av sitt liv är inte extremt. Det är inget som ska behöva ifrågasättas över huvud taget. 
Det är tre månader till Vasaloppet, visst. Men det är tre månader då träningen är extremt viktig. Och om en månad ungefär är det dags för första långloppet. Jag vill ge den här vintern en ärlig chans. Jag vill se hur fort jag kan åka. Och jag fullkomligt älskar skidåkning och träning. Det får mig att må bättre än alla öl å drinkar i världen.
 
Så kan jag inte bara få göra det här i lugn och ro? Kan jag inte få göra det utan att få kommentarer kring en grej som inte är en grej? Utan att bli ifrågasatt?
 
Kort sagt: skärp er. Vill jag dricka julmust hela vintern så får jag göra det. Utan att förklara varför varje gång.
Stina

Bra Elin!

Jag har på senaste tiden försökt få folk runt mig att inte lägga sig i vad andra gör (framför allt mig förstås), inte så lätt uppenbarligen.

Therese

Jag har tröttnat så mycket på frågan att jag antingen ställer motfrågan "Varför dricker du?" eller säger att jag förbrukat min ranson. Brukar inte bli så mycket diskussion då. Kör hårt!

Jennie Mörk, tävlingsledare

Heja dig! Du borde komma till skidtävlingen Björnjakten i Älvdaken 12-13/12 och vara med i motionsklassen. Grymt kul och chans att vinna presentkort på 1000 kr. Ta med några vänner och kom! Läs mer här:
http://www7.idrottonline.se/AlvdalensIFSK-Skidor/Foreningen/Arbetsrum/Bjornjakten/Inbjudan/InbjudantillBjornjakten2015/

Anonym

Jag fattar verkligen inte hur alkohol kan vara en så central och viktig grej för så många! Varför ifrågasätts valet att inte dricka? Alkohol är inte nödvändigt, varken för hälsan eller för att ha roligt eller för att kunna slappna av. Jag blir så trött på tramset! Alla får göra som de vill med den saken.

Anonym

Jag är alkoholfri sedan ett år tillbaka bara för att det känns rätt för mig, inga förklaringar behövs:) Va stolt över dig själv! Det är bara obekvämt och ovant för andra, ta inte åt dig utan var en förebild!

Anonym

Vi som ofta väljer att inte dricka måste alltid försvara oss medan dom som dricker så det går över styr sällan behöver det. Låt oss som väljer att avstå göra det utan diskussion.

Elin Söderholm ❤

Förstår mig inte på varför man nästan alltid bli ifrågasatt om man väljer att inte dricka. Det är ingen som ifrågasätter valet ATT dricka

Anonym

Jag har varit med om samma sak. Livet som student är hårt och har blivit bemött av de allra flesta reaktionerna. Tyvärr har folk undvikit mig på grund av att jag valt bort alkohol. Jag har i perioder valt bort alkohol helt, precis som du. Kan vara upp till ett helt år ibland eftersom jag elitsatsar på idrott. Sedan när man väl dricker och sen slutar igen bemöts man av kommentarer att "man visst dricker" och att man är "oseriös". Tråkigt jag vet, men det blir helt klart enklare att ignorera.

Fortsätt, på ditt spår. Superbra verkligen!
Ett litet tips - att ta bort socker, exempelvis julmust, och andra produkter ur kosten är steget ÄNNU bättre än att ta bort alkohol. En av de stora bovarna som sabbar träningen i alkoholen är just socker.
Jag lever efter 80/20 regeln. Det vill säga, jag kan äta vad jag vill 1 1/2 dag i veckan. Exempelvis fredag eftermiddag och hela Lördagen. Då kan man njuta med samvete om man håller sig strikt under veckodagarna :)

Lycka till med skidåkningen!

Lis Mari

Alkohol är ju livsfarligt, så det borde vara goda reaktioner, inte det andra! Folk alltså..

Jennifers.nu - Fotograf & mamma tack vare IVF

sjukt att du blir ifrågasatt över det.. Är dock också nykter vid de flesta tillfällena och folk har svårt för det med...

Anders Sundbeck

Jag tycker inte om vin om jag säger detta blir det övertalning.Numera säger jag att jag kör,respekteras.Föreslår du kör samma sak

Cajsa Lindahl

Hejsan snygging! :D Jag tänkte att måndagar brukar inte riktigt vara folks favoritdagar så jag vill sprida lite måndagskärlek! Din dag kommer att bli fantastisk och starten på din vecka kommer bli riktigt bra! (För det bestämmer jag.. ;-))

Puss och kram och ha en fantastisk dag! :D

Cissi

Heja dej! Folk är dum i huvudet helt enkelt, inget man kan hjälpa! Försök å inte ta åt dig och lycka till på Vasaloppet!

emiza

det har hänt mig också. jag dricker inte för jag tränar men folk har svårt att fatta..

Christina

Håller med! Jag dricker väldigt sällan, och min 18-åriga dotter har aldrig druckit och vill inte heller, tycker det är bra och starkt! Jag har lika roligt utan alkohol, dessutom mår man bättre.

Petra

Varför känner vissa människor att det bara måste dela med sig av sin åsikt om ett aktivt val någon annan gör? Och vara noga med att påpeka allt som är "fel" ? Heja dig!!

Elin

Viktigt och bra inlägg!

Svart-Stina

Jag drack länge ingenting alls, började dricka alkohol många år senare än alla andra och det verkade verkligen provocera en del. Så vet hur konstiga kommentarer man kan få, folk undrade om jag var stolle-religiös m.m... Skumt med alkohol, det är så mycket konventioner - dricker man för mycket är man en klandervärd/dålig människa, dricker man inte alls är det suspekt.

Anonym

Jag lät bli att dricka alkohol första halvan av detta år bara för att. Jag blev också nyfiken på vilka reaktioner jag skulle få och trodde att det skulle vara många kommentarer. Men inte. När det kom på tal och jag sa att jag inte var emot alkohol blev det ibland intressanta öppna diskutioner om hur alkohol kunde förstöra trevliga stunder och mycket annat. Det var inte vad jag väntat mig vilket kanske betyder att även jag har fördommar. Mycket intressant så jag rekommenderar det varmt!

sommarblom.blogg.se

Bra inlägg!

marina

Jag dricker inte alls sedan flera år tillbaka Jag har bara gjort det ett fåtal gånger som jag kan räkna på en hand och varit full en av gångerna. Jag får ALLTID höra något för det, oavsett om det är familj, vänner eller okända. Jag förstår inte vad grejen är?! Jag har precis lika roligt utan! Själv förstår jag inte varför folk behöver hjälp med att vara roliga och ha roligt?

Anonym

Lycka till i Vasaloppet!! :D

Jag dricker inte alls, har aldrig gjort och det är kort och gott för att jag verkligen inte tycker det är gott. Men oj vad många människor som ska ha kommentarer om det, "Jo ta lite", "Va?! Dricker du inte?". Att man inte tycker om är tydligen inte ett tillräckligt starkt argument för att folk ska sluta tjata.

Erica

Min kommentar ^ Missade att skriva i namn haha!

Malin

Lycka till i Vasaloppet!
Du har helt rätt inställning! De som ger dig sådana kommentarer är antagligen avis för att du ger allt för något som du verkligen vill göra och de har inte samma glöd som du! Kör hårt!

marika mourujärvi

Alkoholnormen är kass. Du är grym! Jag är nykter året om och är trött på frågor precis som du. Kram och massa pepp till dig.

Erika

Så sant så och så bra att du står på dig! Jag som ALDRIG dricker får den frågan ständigt, men jag ska ju inte behöva vara "extrem" bara för det. Det är ju faktiskt ett val man själv gör :)

Emma Hyde

Bra, stå på dig! :)

emma

stå på dig! jag har aldrig druckit alkohol och folk är alltid så ifrågasättande..

Emelie

Herregud!!!! Det är första tanken.. Andra tanken är, ja jo precis såna kommentarer får jag också. Men jag dricker inte alls, för att jag lever i en "familj" där alkoholen är en stor del av vardagen. Tyvärr har dom omkring mig en högst osund relation till alkohol, även om dom säger själva att så inte är fallet.
Jag får ofta kommentarer om varför jag inte dricker av just dom omkring mig. Och jag har inga vettiga svar enligt dom. Så jag har också tröttnat. Man är fan inte extrem för att man inte dricker!!

Sigrid

lovely!

Nettan

Stå på dig :D :D Grym är du!!!!

——-> http://nouw.com/Nettan

Hjälp mig att förbättra min blogg, vad vill man läsa mer om???

Heidi

Jag tycker inte att alkohol är gott och efter att ha varit gravid två gånger + ammat så har jag knappt druckit alls. En gång per år typ. Och jag saknar det inte ett dugg! Men håller med om att man blir ifrågasatt. Mycket trist.

Anonym

Väldigt bra skrivet! Jag dricker ingen alkohol alls sedan typ två år tillbaka och förstår precis vad du menar. Det är så tröttsamt att gång på gång behöva förklara sig.. Nåväl! Tänkte hur som helst tipsa dig om att gå in på vitjul.se och ta ställning för en alkoholfri julafton, för barnens skull. Lycka till på loppet och ha en god jul :)

Patricia

Heja dig!! :) Väldigt bra skrivet!

Namme

Håller med dig!

Monster Girl

Alkohol är normen och att inte dricka alkohol anses onormalt. Trotts att det är rena giftet för kroppen.
Själv dricker jag väldigt sällan och när jag dricker tar jag det väldigt lugnt. För att alkohol i kombination med mina mediciner kan få ganska jobbiga konsekvenser om jag inte håller koll på min puls och hur mycket jag har druckit.
Trotts att jag sitter där med ett glas i handen så känner sig folket i min omgivning tvungna att få i mig det där glaset lite snabbare än vad jag själv hade tänkt. Vilket gör mig lite ledsen inombords. Kan inte jag få sitta där med min öl i fred och njuta av mitt trevliga sällskap.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress